Verkeer

Sinds de Romeinse tijd gaan er veel wegen uit de stad. De Aachner Straße naar Aken, de Venloer Straße naar Venlo, de Neußer Straße naar Neuss, de Deutzer en de Kalker Hauptstraße naar Germanië, de Frankfurter Straße naar Germanië en naar de latere stad Frankfurt am Main,

De Bonner Straße naar Bonn (en via de Alpen verder naar Rome), en de Luxemburger Straße naar Trier (bij Luxemburg). Deze wegen zijn nog steeds belangrijk.

De Autobahnring Keulen behoort tot één van de belangrijksten wegen van Duitsland.

Volgende Wegen zijn deel van de Ring:

  • A1 van Oostzee – Saarbrücken.
  • A3 van Passau – Oberhausen/Zevenaar.
  • A4 van Dresden – Heerlen.
  • A57 van Keulen Centrum – Nijmegen/Goch.
  • A59 van Duisburg – Bad Honnef.
  • A555 van Keulen – Bonn (was in 1932 de eerste Autobahn van Duitsland).

Keulen is een knooppunt voor verkeer

Keulen heeft drie erg belangrijke internationale treinstations, Köln Hauptbahnhof staat Verkeerdirect naast de Dom.

Met 1230 treinen per dag en 250.000 reizigers per dag, is Köln Hbf één van de grootste stations in Europa.

Er gaan internationale treinen naar Denemarken, België, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Polen, Nederland, Rusland, Tsjechië, Wit-Rusland en Zwitserland.

De stad heeft ook twee metrostations, Dom Hbf en Breslauer Platz, die werden verzorgd door de tram-, metro- en busbedrijf KVB, en een internationale busstation.

Het station Köln Messe/Deutz ligt aan de rechter rijnoever, naast de Jaarbeurs KoelnMesse. dit station heeft ook een metrostation Deutz/Messe.

Het station bij Köln/Bonn Flughafen, het vliegveldstation, heeft een geïntegreerd S-Bahn-station.

Keulen heeft twee vrachstations aan beide oeverkanten, Eifeltor (links) en Gremberg (rechts).

In Keulen zijn er ook veel fietspaden en fietsroutes. Daardoor kreeg Keulen aan het eind van de vorige eeuw, de prijs voor de fietsvriendelijkste stad van Duitsland.

Vliegveld Keulen-Bonn (CGN) heeft jaarlijks 10 Miljoen passagiers en ruim 700.000 ton vracht.

Op het vliegveld van Keulen is ook de Duitse ruimtevaartorganisatie DLR gevestigd, het hoort bij de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

De DLR is vooral bezig met de theoretische taken van de ruimtevaart. Vanaf Keulen is er nog nooit een ruimtereis geweest, in 1983 was er een landing van de protype spaceshuttle Enterprise op de rug van een NASA-Boeing 747.

Het vliegveld is tevens één van de 19 notfall noodlandingsplaatsen van de NASA, die niet in de USA ligen,

Keulen is met 10,4 miljoen ton vracht per jaar, bijna de grootste binnenhavenstad van Duitsland. Alleen in Duisburg wordt meer vervoerd over de rijn.

Vanaf Keulen verloopt de binnenvaart via Nederland, over de Rijnarmen Haringvliet, IJssel, Lek, Merwede, Pannerdensch Kanaal, Nederrijn, Nieuwe Maas, Nieuwe Waterweg, en Waal naar de Noordzee.

Ook Stroomopwaarts is er verkeer richting de Duitse industriegebieden Mannheim/Ludwigshafen, naar Frankrijk, en naar Zwitserland (vooral Bazel).

Shares